ALSTOM Transport SA, o emblema a tehnologiei moderne de varfALSTOM Transport SA isi continua evolutia mereu ascendenta inceputa in urma cu patru ani, o data cu punerea in circulatie pe caile ferate romane a primelor vagoane si locomotive modernizate. Modernizarile, absolut necesare in vederea alinierii Romaniei la standardele europene, reprezinta unul dintre principalele puncte inscrise pe "ordinea de zi" a binecunoscutei societati franco-romane.In urma cu o luna ( 09.2002 ), CFR Calatori a pus in circulatie, pe rutele Bucuresti Nord - Timisoara si Bucuresti Nord - Iasi, cele mai moderne garnituri destinate compunerii trenurilor intercity si rapide - modernizare gandita de societatea ALSTOM Transport SA si realizata la Astra Vagoane Arad si Atelierele CFR Grivita - Bucuresti, cu implicarea directa, din punct de vedere tehnologic si al controlului de calitate, a firmei franco-romane. CFR Calatori demara astfel programul de modernizare a 100 de vagoane de calatori - 30 de clasa I, 60 de clasa a II-a si 10 vagoane-bar - ce vor intra in alcatuirea trenurilor de rang superior, program care presupune un efort financiar de circa 57 de milioane de dolari, asigurat atat din credite externe acordate de BERD si BNP Paribas, cat si de la bugetul de stat.
Vagoanele sunt echipate cu boghiuri noi, ce permit atingerea unei viteze de circulatie de 160 km/h, iar interioarele sunt reamenajate, compartimentate in spatii speciale pentru fumatori si pentru nefumatori, un salon amplasat in mijlocul vagonului, destinat nefumatorilor, precum si un compartiment "familial", cu patru locuri normale si doua locuri pentru copii.
Vagoanele de clasa I si vagoanele-bar sunt dotate cu instalatii de aer conditionat, iar cele de clasa a II-a dispun de instalatii de incalzire si de ventilatie. O data demarata actiunea, noile vagoane, amenajate la standarde europene, vor fi introduse in continuare in circulatie esalonat, adica 10-12 vagoane pe luna, pana la 31 martie 2003.
Chiar daca asemanarile dintre cele doua categorii de vagoane modernizate sunt mai multe - compartimente distincte pentru fumatori si pentru nefumatori, pentru familii cu copii (4 + 4 locuri), salon, canapele ergonomice tapitate cu plus, instalatie de sonorizare, cabina WC modulara, usi pliante de acces, covor antiderapant si antiuzura -, exista si caracteristici care diferentiaza cele doua clase de vagoane. Este vorba despre numarul de locuri (54 la clasa I, 60 la clasa a II-a), numarul de locuri in compartimentul central, tip salon (18 la clasa I, 24 la clasa a II-a), si dotarea celor de clasa I cu instalatii de aer conditionat, iar a celor de clasa a II-a, cu instalatii de ventilatie si de incalzire.
Despre vagoanele-bar mai trebuie sa adaugam ca, pe langa bucatarie, acestea mai dispun de trei spatii de servire a publicului calator - tip bar si restaurant -, de utilitatile necesare personalului (locuri de odihna, grup sanitar), ele beneficiind, totodata, si de dotari foarte moderne, de ultima ora: bucatariile sunt utilate cu frigidere, congelatoare si cuptoare cu microunde; exista vitrine frigorifice pentru bauturi si usi culisante pentru a inlesni manipularea si stocarea marfurilor.
Pentru modernizarea acestor vagoane specialistii de la ALSTOM Transport SA au prevazut folosirea unor componente si echipamente de inalt nivel tehnic, importate din Franta si din Germania, precum si furnizate de diversi producatori din industria romaneasca - intre care: Aerofina Bucuresti, VRG Bistrita, Astra Vagoane Arad, Automatica Bucuresti, Profial Timisoara, Avioane Craiova -, creand astfel noi posibilitati de relansare a industriilor romanesti de profil.
Obiectivele principale incluse in acest program vizeaza cresterea vitezei de circulatie la 160 km/h, asigurarea unui confort superior si a unui ambient placut pentru calatori si, bineinteles, cresterea fiabilitatii si reducerea cheltuielilor de exploatare si de intretinere.
O data cu primele livrari din cadrul acestei lucrari de anvergura, ALSTOM Transport SA s-a transformat intr-un producator local integrat cu succes pe piata romaneasca de profil.
In final, putem aprecia ca vagoanele modernizate de societatea franco-romana ALSTOM Transport SA raspund cerintelor europene in domeniu, definite in baza prescriptiilor tehnice ale UIC, creand premisele asigurarii in viitor a unui parc de vagoane care sa ofere publicului posibilitatea efectuarii unor calatorii mai rapide si in conditii deosebite de confort.