Colaborari romanesti pentru construirea unei linii de ecartament european intre Iasi si ChisinauIn vederea strangerii relatiilor dintre Romania si Republica Moldova - tari intre care se desfasoara legaturi diplomatice speciale, datorate conditiilor impuse de cursul istoriei - au fost stabilite, de comun acord, de guvernele celor doua tari, o serie de colaborari in diverse planuri: cultural, educational, medical, protectia muncii, juridic, infrastructura s.a., cuprinse in documentul intitulat Proiecte propuse pentru finantare din Fondul la dispozitia Guvernului Romaniei pentru relatiile cu Republica Moldova. Astfel, in ceea ce priveste transporturile, in domeniul infrastructurii, in acest an au fost alocate fonduri pentru realizarea studiilor de prefezabilitate si de fezabilitate pentru construirea unei linii de cale ferata de ecartament european intre Iasi si Chisinau.
Acest proiect fusese initiat de partea romana inca din 1990, realizarea acestei legaturi feroviare fiind discutata cu ocazia diverselor intalniri ce au avut loc intre reprezentantii Romaniei si cei ai Republicii Moldova. La elaborarea studiilor pentru construirea acestei linii s-a avut in vedere si faptul ca sectorul Ungheni - Chisinau (108 km) face parte din Coridorul IX paneuropean si se leaga la retelele AGC, AGTC si la Proiectul TER. Au fost propuse doua variante de traseu, dintre care prima cuprinde o linie noua simpla electrificata, adiacenta la cea existenta, de ecartament larg, cu posibilitatea dublarii in viitor a liniei normale, pe actuala platforma a celei cu ecartament larg. Cea de a doua varianta consta in construirea unei linii complet noi pe cel mai scurt traseu intre Chisinau si Iasi.
In cursul acestui an discutiile au fost reluate, reprezentantii ministerelor de resort din cele doua tari intalnindu-se in repetate randuri. In plus, cu ocazia vizitei primului ministru al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev, in Romania, la invitatia primului ministru roman, domnul Adrian Nastase, in cursul convorbirilor purtate, cei doi sefi de guverne au stabilit sa se treaca de urgenta la realizarea studiului de fezabilitate pentru linia Iasi - Chisinau. Astfel, in cadrul grupei sectoriale de lucru in domeniul transporturilor din timpul reuniunii comitetelor interministeriale romano-moldovene din 12 iulie 2001 s-a stabilit sustinerea in comun, in cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, a finantarii proiectului de realizare a liniei de cale ferata Iasi - Chisinau cu ecartament european. Pentru evaluarea costurilor lucrarilor si elaborarea proiectului s-au intalnit delegatii din partea Institutului de Studii si Proiectari Cai Ferate SA Bucuresti (ISPCF) si a Intreprinderii de Stat a Cailor Ferate Moldovene (IS CFM). Finantarea studiilor se va face din Fondul la dispozitia Guvernului Romaniei pentru relatiile cu Republica Moldova pe anul 2001, prin Oficiul Guvernului Roman pentru Gestionarea Relatiilor cu Republica Moldova. Cu aceeasi ocazie, s-a mai discutat si proiectul de electrificare a sectorului de cale ferata Ungheni - Chisinau - Novosavitcaia, pentru care exista deja un studiu de fezabilitate executat de catre firma germana Dorsh Consult.
Ulterior, in perioada 3-6 septembrie, a avut loc o noua reuniune, in cadrul careia o delegatie comuna a ISPCF si a CFR - SA s-a intalnit cu specialistii feroviari moldoveni si au studiat la fata locului linia de cale ferata larga dintre Ungheni si Chisinau, incluzand si lucrarile de arta si cladirile de exploatare aferente. Analiza a stabilit datele tehnice ale infrastructurii si ale suprastructurii ce vor trebui puse la dispozitia ISPCF de catre IS CFM in vederea elaborarii studiilor de prefezabilitate si de fezabilitate, precum si modul in care se vor face studiile topografice si geotehnice pe linia existenta. S-au convenit, de asemenea, parametrii de exploatare si caracteristicile liniei proiectate pentru traficul mixt (calatori si marfa), in conformitate cu cerintele documentelor normative europene. Linia larga existenta (ecartament 1.520 mm) se caracterizeaza prin urmatorii parametri, comunicati de catre specialistii moldoveni:
- anul darii in functiune: 1873-1875
- vechimea instalatiilor CED: 30 de ani
- viteza normala proiectata a liniei: 110 km/h
- tonajul maxim al trenului de marfa pe tronsonul Chisinau - Ungheni: 3.200 tone, iar pe linia Ungheni - Chisinau: 2.200 tone
- declivitatea maxima: 23 mm/m
- sarcina maxima pe osie: 23,5 tone
- felul tractiunii: Diesel, cu locomotive de 3.000 CP
- lungimea utila a liniilor din statii: 400-800 m
- distanta minima dintre liniile din statii: 4,80 m
- distanta de la marginea peronului la axul liniei: 1,95 m
- inaltimea peroanelor fata de NSS: intre 50 mm si 200 mm.
ISPCF va efectua, pe baza tuturor datelor furnizate de IS CFM, studiile de prefezabilitate si de fezabilitate pentru lucrarea intitulata Linia de cale ferata cu ecartament european (1.435 mm) Iasi - Ungheni - Chisinau si pentru trafic mixt (calatori si marfa) pentru circulatia trenurilor de calatori cu viteza maxima de 160 km/h, componenta a Coridorului IX paneuropean, pe care le va transmite IS CFM pentru analiza si avizare. In finalul intalnirii, in data de 6 septembrie, a fost incheiat la Chisinau un protocol care a cuprins rezulta-tele discutiilor purtate intre delegatia CFR - SA/ISPCF si reprezentantii IS CFM, precum si urmatoarele etape care trebuie parcurse. S-au conturat, cu aceasta ocazie, doua variante de lucru: fie realizarea unei cai ferate incalecate, fie construirea unei linii alaturate celei de ecartament larg. La solicitarea partii romane, s-a decis ca studiul de prefezabilitate si cel de fezabilitate sa fie intocmite in ambele variante, care sa justifice si sa fundamenteze din punct de vedere tehnic si financiar necesitatea executarii liniei de cale ferata in una dintre cele doua variante.
In data de 14 septembrie s-a dat o forma oficiala acestui proiect prin semnarea, la sediul Ministerului Transporturilor si Comunicatiilor (MTC) din Chisinau, a unui Protocol intre conducerea acestui minister si reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) din Romania. Partile au mai convenit - la solicitarea delegatiei romane - ca MTC sa sprijine furnizarea datelor (planuri, studii geotehnice etc.) necesare intocmirii studiilor de prefezabilitate si de fezabilitate de catre ISPCF. Semnatarii Protocolului au fost domnii Victor Topa, ministrul Transporturilor si Comunicatiilor din Republica Moldova, si Mihai Necolaiciuc, directorul general al CNCF "CFR" - SA.
In data de 19 septembrie, domnul Mihai Necolaiciuc a avut amabilitatea de a acorda un scurt interviu Jurnalului Feroviar in legatura cu rolul pe care il are aceasta noua investitie pentru dezvoltarea sistemului feroviar romanesc.
J.F.: Domnule director, spuneti-ne, in cateva cuvinte, cat de importanta este pentru cele doua tari construirea liniei de ecartament european pe traseul Iasi - Ungheni - Chisinau?
M.N.: Atat pentru Calea Ferata Romana, cat si pentru cea moldoveana este importanta extinderea liniei de ecartament european Iasi - Chisinau deoarece ofera mai multa mobilitate transportului de marfa si de calatori, precum si posibilitatea unei apropieri, prin intermediul caii ferate, intre cele doua tari. De asemenea, este benefica si pentru comertul bilateral. Am gasit in Republica Moldova o echipa interesata de acest proiect, iar in cele cateva ore pe care le-am petrecut la Chisinau am stabilit un sistem de lucru ce urmeaza sa stea la baza activitatii echipelor de la CFR - SA si ISPCF.
J.F.: S-au discutat, cu aceasta ocazie, si alte proiecte?
M.N.: In afara de acest proiect, nu, nu am discutat si altele, dar am stabilit sa ne mai intalnim; posibilitati de colaborare bineinteles ca exista si ma bucur ca am reusit, in sfarsit, sa facem acest prim pas, pentru ca acum se schimba, zic eu, datele problemei si pentru noi, si pentru ei. De acum inainte vom avea niste puncte comune, pe care le vom analiza si le vom rezolva impreuna.
J.F.: Construirea liniei Iasi - Chisinau are si alte valente decat cele strict tehnice, de dezvoltare a unei infrastructuri…?
M.N.: Cele doua tari vorbesc aceeasi limba, au acelasi steag, au aceeasi vointa… Eu cred ca prin construirea acestei linii am creat o punte; statul roman a facut pasul, ramane ca si ceilalti sa fie de acord cu aceasta punte.
Am discutat deschis toate problemele divergente, una dintre ele fiind cea legata de varianta care sa fie aleasa, si le-am explicat ca daca am construi o linie alaturata celei existente ar costa de patru ori mai mult decat daca am adopta varianta liniei incalecate si, in plus, ar dura si mai mult. Toate problemele tehnice aparute au fost analizate si li s-au gasit solutii. Aceasta apropiere trebuia facuta de mult si ma bucur ca, daca nu a putut fi facuta prin granite, se face totusi prin calea ferata, care, trebuie sa o spun, in Europa este mult mai unita decat sunt statele.