Atat in Bucuresti cat si la Bobocu joi va avea loc o expozitie si miting aviatic dupa urmatorul program, copiat de pe site-ul Statului Major al Fortelor Aeriene :
BOBOC :
“CENTENARUL GENIULUI AERONAUTICII ROMÂNEŞTI LA BOBOC†(10.06.2010)
În perioada 15–17 iunie 2010, la Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene şi pe aerodromul Boboc, se vor desfăşura o serie de manifestări prilejuite de aniversarea centenarului primului zbor efectuat de către Aurel Vlaicu, la 17 iunie 1910, cu un avion proiectat şi construit în ţara noastră, la Arsenalul Armatei. Activităţile vor fi încheiate, în ziua de 17 iunie, printr-un miting aviatic.
Cu acest prilej, vor putea fi vizionate şi expoziţiile: „Centenarul Aeronautic Românesc 1910 – 2010†– expoziţie itinerantă de fotografie, expoziţia de medalistică a cdor (r) Ioan Gheorghe Botez şi o expoziţie tematică a sculptorului Constantin C. Sinescu.
Alături de personalul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene, ce poartă numele lui AUREL VLAICU, au fost invitaţi să participe oficialităţi militare şi civile, reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, ai unor asociaţii şi fundaţii apropiate aviatorilor militari, cadre militare în rezervă şi retragere, veterani de război.
Pasionaţii de aviaţie vor fi aşteptaţi la „Ziua porţilor deschise†şi la manifestările organizate joi, 17 iunie, începând cu ora 09.30 la Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene de la Boboc.
Jurnaliştii care doresc să participe la activităţile de joi, 17 iunie, pot obţine acreditări până miercuri, 16 iunie, orele 15.00. Persoane de contact: Cpt. Robert Bocan, tel. 0745.664.325, e-mail: public@afas.ro; Doina Jianu, tel. 0726.737.147.
x x x
Programul zilei de joi, 17 iunie:
09.30 - ZIUA PORÅ¢ILOR DESCHISE
- Vizitarea Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene.
12.00 - Inaugurarea simulatorului pentru pregătirea controlorilor de trafic aerian. - 12.30 - Ceremonial militar de decorare a Drapelului de luptă al Åžcolii de AplicaÅ£ie pentru ForÅ£ele Aeriene „Aurel Vlaicuâ€. - 13.00 – Dezvelirea monumentului „ASPIRAÅ¢IEâ€
14.00 – MITING AVIATIC – Prezentarea în zbor a aeronavelor din dotarea Forţelor Aeriene în cadrul unui exerciţiu tactic demonstrativ.
BUCURESTI
Ceremonie dedicată împlinirii a 100 de ani de la efectuarea primului zbor al aeroplanului „Vlaicu I†(14.06.2010)
Statul Major al ForÅ£elor Aeriene împreună cu AsociaÅ£ia Română pentru Propaganda ÅŸi Istoria Aeronauticii (A.R.P.I.A.) organizează joi, 17 iunie a.c., începând cu ora 10.00, la Centrul Comercial AFI Palace Cotroceni, o ceremonie militară cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la primul zbor efectuat de Aurel Vlaicu cu aeroplanul „Vlaicu Iâ€.
Reprezentanţii Statului Major al Forţelor Aeriene şi Asociaţiei Române pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii vor dezveli o placă comemorativă ce consemnează împlinirea unui veac de la primul zbor al aeroplanului proiectat şi construit în totalitate în România şi pilotat de inginerul român Aurel Vlaicu.
Pe toată durata manifestării, în holul centrului comercial, Muzeul AviaÅ£iei va expune modelul planorului „Aurel Vlaicu 1909†şi al aeroplanului „Vlaicu IIâ€, reproduse în mărime naturală.
Aurel Vlaicu ocupă, în galeria strămoşilor aeronauticii române un loc de frunte şi, pentru cinstirea memoriei sale şi a celorlalţi aviatori căzuţi la datorie, va fi oficiat un serviciu religios.
Aeronave militare, aparţinând Bazei 90 Transport Aerian şi Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene, vor survola Câmpul Cotrocenilor pentru a transmite salutul de onoare ilustrului înaintaş, simbolizând totodată preluarea ştafetei şi continuarea tradiţiei aeronauticii româneşti.
Compartimentul Relaţii Publice
xxx
Aurel Vlaicu a realizat aeroplanul „Vlaicu I†în 1910 cu sprijinul guvernului român de la acea vreme care i-a acordat permisiunea de a-l construi la Arsenalul Armatei, unde era angajat ca inginer. Ministerul de Război se obliga prin contract să asigure materialele necesare şi să cumpere motorul cu condiţia ca aparatul să devină proprietatea Armatei Române. A fost ales motorul rotativ de tip ,,Gnôme†care dezvolta o putere de 50 CP. Vlaicu a încheiat construcţia aparatului la sfârşitul lunii mai 1910; cântărea 300 kg cu pilot cu tot şi era propulsat de două elice, care se roteau în sens invers.
Primul zbor a avut loc la 17 iunie 1910, pe terenul de la Cotroceni. „Vlaicu I†a zburat pe o distanţă de 50 m, la o înălţime de 3-4 m de sol. Au urmat alte câteva demonstraţii pe cerul Bucureştiului, Aurel Vlaicu reuşind să se ridice până la 50 m înălţime. La 13 august 1910, o comisie militară a asistat la două zboruri care s-au dovedit decisive pentru viitorul aparatului ,,Vlaicu I†şi al constructorului său. Considerându-l util pentru misiuni de supraveghere, comisia a recomandat înfiinţarea unei secţii speciale pentru construit avioane în cadrul Arsenalului Armatei, secţie pusă sub conducerea inginerului Aurel Vlaicu.
În septembrie 1910, avionul a îndeplinit prima misiune de luptă din istoria aviaţiei militare române. Cu ocazia manevrelor ce au avut loc în Oltenia, Aurel Vlaicu a transportat un document de la Slatina la Piatra Olt, zburând la o înălţime de 500 m, în 35 de minute. La 17 octombrie 1910, Ministerul de Război a organizat un zbor demonstrativ, pentru public, la Hipodromul Băneasa.